MAKRO PENGAJARAN
RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
Mata Pelajaran : Pendidikan Seni
Kelas : 3 Biru
Bilangan Pelajar : 45 orang
Tarikh : 16 April
2013
Masa : 9.10-9.40 petang
(30 minit)
Modul : Bidang Membentuk dan Membuat Binaan
Aktiviti : Patung jari
Tema : Alam Semula Jadi
Tajuk : Monyet
Media : Alat : gunting
Bahan: kad
, kertas warna, gam dan bahan hiasan yang sesuai
Bahan Bantu Mengajar : contoh patung
jari
EMK :
Keusahawanan, Kreativiti dan Inovasi
Hasil Pembelajaran :
Pada akhir pembelajaran, pelajar dapat mempamerkan karya yang dihasilkan.
Standard pembelajaran:
3.1 Persepsi Estetik
Murid dapat mengenal,
menamakan, dan memahami bahasa
seni visual yang
ada pada topeng
jari.
3.1.1 Unsur seni
3.1.1.1 Bentuk – konkrit
3.1.1.2 Ruang – jalinan
3.1.1.3 Jalinan – tampak dan sentuh
3.1.2 Prinsip rekaan
3.1.2.1 Imbangan - simetri
3.2 Aplikasi Seni
3.2.1 Mengenal dan menyatakan jenis-jenis media
3.2.1.1 Alat – gunting
3.2.1.2 Bahan – kertas yang sesuai atau kad manila, krayon, pensel warna
atau oil pastel,gam
dan bahan hiasan yang sesuai.
dan bahan hiasan yang sesuai.
3.2.2 Mengetahui penggunaan media, teknik dan
proses dalam penghasilan karya
3.3 Eksperasi Kreatif Murid dapat mengaplikasikan pengetahuan,
kefahaman bahasa seni visual, media
serta proses dan teknik dalam penghasilan karya.
serta proses dan teknik dalam penghasilan karya.
3.3.1
Memilih dan memanipulasi bahan secara kreatif
3.3.2
Menggunakan bahasa seni visual dalam penghasilan karya
3.3.3
Mengaplikasikan proses dan teknik yang sesuai dalam penghasilan karya
3.4 Apresiasi Seni
Murid dapat membuat apresiasi terhadap karya sendiri dan rakan
berpandukan
bahasa seni visual.
bahasa seni visual.
3.4.1
Mempamerkan karya yang dihasilkan
3.4.2
Menghargai dan menceritakan karya sendiri dan rakan
Langkah / Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
(≥5
minit)
|
1) Guru
menyatakan definisi patung
2) Guru
menerangkan bahasa seni visual yang ada pada patung jari
3) Guru
menayangkan lagu video “ five little
monkey”
4) Guru
menanya murid apakah jenis patung jari yang akan dibuat kali ini, murid cuba
meneka.
|
Nilai : Kesyukuran
|
Aktiviti ( 1 )
( ≥10
minit )
|
1) Guru
menyatakan media yang akan digunakan dalam penghasilan patung.
2) Guru
menerangkan dan menunjuk cara membuat patung jari yang berbentuk muka monyet.
|
|
Aktiviti ( 2 )
(≥
10 minit )
|
1) Murid
mengaplikasikan unsur rupa, bentuk, imbangan dan penegasan dalam penghasilan patung
2) Murid
membuat kemasan pada patung jari yang
telah siap.
|
|
Penutup
( ≥
5 minit )
|
1) Murid
menceritakan karya sendiri dan rakan-rakan.
2) Murid
menggaya dan melakonkan patung jari
yang dihasilkan.
|
KBKK : menjana idea, menghuraikan, membuat kesimpulan
Pengetahuan sedia ada :
1)Murid-murid mengenali dan menyatakan jenis-jenis media
seperti kad manila, kertas dan gunting.
2)Murid-murid pernah membuat kolaj. ( bunga)
Refleksi:
Keseluruhan
Pengajaran dan pembelajaran kali ini berjaya , semua murid dapat menghasilkan
patung jari sendiri tanpa pertolongan
guru selepas guru menerangkan cara-cara membuat patung jari dengan kertas
warna.Ada murid yang kreatif menggunakan
magik warna mewarnakan kertas dan menghasilkan patung jari yang berlainan.
Semua murid gembira semasa membuat patung jari ini, mereka suka dan bermain
patung jarinya dengan kawannya.
Kekuatan P&P
Murid suka bidang C
iaitu Bidang Membentuk dan Membuat Binaan. Semua murid berminat dan
ingin membuat patung jari ,mereka telah membawa semua bahan yang disuruh dan murid mendengar arahan cikgu. Murid tidak
berasa malu menanya saya apabila mereka tidak tahu. Saya suka menjawab untuk
menolong mereka menyelesaikan masalah.
Kelemahan P&P
Suara lagu set induksi
tidak jelas kerana gangguan
internet di sekolah. Saya tidak dapat membuka you tube untuk menayangkan lagu “
five little monyet”, Oleh itu, saya menggunakan
i-pad mini saya membuka lagu
tersebut. Rakaman video ini mengalami banyak gangguan iaitu gangguan telefon dari
rakan sekerja lama , murid kelas lain disuruh meletakkan buku, ada seorang murid hendak
balik awal pada masa yang sama ibunya datang untuk membawanya.Rakaman ini
terpaksa berhenti dan meneruskan selepas menguruskan gangguan tersebut.
Sangat cantik , banyak info..
ReplyDelete